مقایسه بهشتیان ودوزخیان


وَ أَصْحَابُ الشِّمَالِ مَآ أَصْحَابُ الشِّمَالِ * فِى سَمُومٍ وَحَمِیمٍ * وَ ظِلٍ‏ّ مِّن یَحْمُومٍ * لَّا بَارِدٍ وَلَا کَرِیمٍ * إِنَّهُمْ کَانُواْ قَبْلَ ذَ لِکَ مُتْرَفِینَ * وَکَانُواْ یُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِیمِ * وَکَانُواْ یَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَاباً وَعِظَاماً أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ * أَوَ آبَآؤُنَا الْأَوَّلُونَ (سوره واقعه آیات 41-48)

 و (اما) یاران دست چپ، چه هستند یاران دست چپ (شقاوتمندان و نامه به دست چپ داده شدگان). در میان باد سوزان و آب داغ و سایه‏اى از دود غلیظ و سیاهند که نه خنک است و نه سودبخش . البتّه آنان پیش از این (در دنیا) نازپرورده و خوشگذران بودند. و همواره بر گناه بزرگ پافشارى مى‏کردند و پیوسته مى‏گفتند: آیا هنگامى که ما مردیم و به صورت خاک و استخوان شدیم . آیا حتماً ما برانگیخته مى‏شویم؟ و آیا    نیاکان ما (نیز برانگیخته مى‏شوند)؟

 

در اینجا با توجّه به آیات متعدّد، میان جایگاه اصحاب یمین در بهشت و اصحاب شمال در جهنّم مقایسه‏اى مى‏کنیم:

براى اصحاب یمین: براى اصحاب شمال:                  

 1- سایه‏اى ممتد و دائم. سایه‏اى از دود سیاه.

«فى ظلّ ممدود» «ظلّ من‏یحموم»

 2- میوه‏هایى مجاز و مدام. نه خنک و نه سودمند.

«لامقطوعة و لا ممنوعة»  «لا بارد و لا کریم»

 3- نوشیدنى‏هایى پاکیزه.آبى همچون فلز گداخته.

«شراباً طهورا»(217)«بماء کالمهل»(218)

 4- رودهایى از آب. در آرزوى آب.

«انهار من ماء»(219)«افیضوا علینا من الماء...»(220)

 5 - رودهایى از شیر.آبى سوزان و زهرآلود.

«انهار من لبن»(221) «حمیم و غساق»(222)

 6- رودهایى از شراب.آبى پست.

«انهار من خمر»(223) «من غِسلین»(224)

 7- رودهایى از عسل.آبى چرک و خون‏آلود.

«انهار من عسل مصفّى»(225)«ماء صدید»(226)

 8 - دو بهشت و باغ بزرگ. مکانى تنگ.

«جنّتان»(227)«مکاناً ضیّقا»(228)

 9- سلام و سلامتى.  لعنت و نفرین.

«الاّ قیلاً سلاماً سلاما»(229)«کلّمادخلت امّة لعنت اختها»(230)

 10- ورودى با احترام. ورودى با قهر و نفرت.

«طبتم فادخلوها»(231) «خذوه فغلّوه»(232)

 11- رحمت و درود الهى. توهین و بایکوت.

«سلام قولاً من ربّ رحیم»(233)«اِخسئوا فیها و لا تکلّمون»(234)

 12- پذیرایى کنندگان بى‏نظیر. گردش در آتش و آب‏سوزان.